Sunday, April 6, 2008

Mina sista dagar på Mödravårdspraktiken i Pudahuel

Onsdagen och torsdagen var de sista dagarna på praktikplatsen i Pudahuel.

Denna hälsocentral är ur allmänna systemet och både patientbesök och läkemedel är helt gratis för patienterna. Den är mycket modern och vissa patienter säger att den till och med är bättre än de privata centralerna.

I detta område föds ungefär lika många barn varje år som totalt i hela Sverige.

På onsdagen var jag med läraren Sandra och en av de andra studenterna, Carina. Då det var deras sista dag på praktiken fick jag mest bara sitta brevid och lyssna. Jag fick inte chansen till att ta emot patienterna mer på egen hand då de andra studenterna var i sin slutfas och behövde sina sista bedömningar. De fick också genomgå förhör som jag fick närvara i.

BMI eller IMC som det heter här räknas ut på alla patienterna när de kommer. Det finns en särskild kurva för gravida. Man är mycket frikostig med att slussa in patienterna i olika program, både dietistprogram och program för de som är deprimerade.

Många patienter har en tragisk historia bakom sig och jag har mött mycket fattiga patienter med stora problem. I onsdags så kom en patient som jag trodde var en bit över de sextio, hon hade mycket svårt att arbeta på grund av svåra inkontinensbesvär och svåra framfallsbesvär sedan flera år. Här kände jag verkligen att vi hade behövt personalkläder och förkläden vid undersökningen! Kvinnan arbetade med att plocka kartonger och papper på nätterna för att sedan sälja, som Cartonera. I slutet av besöket visade det sig att patienten var född 1964. Livet går verkligen hårt fram för vissa.

På onsdagseftermiddagen åkte vi direkt till skolan för att ha lektioner fram till 17.30. Jag var mycket trött, det är jättesvårt att klara sig helt utan pauser för vare sig fika eller lunch när man åker hemifrån så tidigt. Jag hoppas att man åtminstone får någon paus på förlossningspraktiken, när man har så långa arbetspass. Det ryktas om att vi ska göra 13 h. per dag, och då tillkommer ju resan till och från.

På onsdagskvällen när jag kom hem ställde jag mig och gjorde köttbullar till hela vårdcentralen för studenterna skulle bjuda på lunch dagen efter.

På torsdagen hade vi inga patienter utan hela förmiddagen gick åt till att arrangera en sal för föräldrautbildning. Vi blåste upp ballonger, satte upp girlanger, tände rökelse, fixade fika och ordnade med alla praktiska detaljer inför kursen som skulle hållas. Studenterna höll sedan en kurs om amning för ett antal mödrar i graviditetsvecka 9 till 33. Den yngsta deltagaren var 12 år!

Kursen påminde mycket om den typ av kurs vi håller i Sverige. Det var både ren föreläsning och interaktion mellan kursdeltagarna. Det stora skillnaderna är att vissa uppfattningar om hur bröstvårtorna ska kunna vänjas inför amningen lever kvar. Även att man inte kan äta viss mat för då tycker inte bebisarna om mjölken lärs ut. Dock går det alldeles utmärkt att dricka vin trots amning, det är bara att dricka vatten brevid! Men numera kanske man får det hemmavid också - det fick jag förresten höra på min MVC vid amningsinformationen!

Sedan hade vi fullt sjå med att springa och handla olika saker till lunchen som skulle hållas. Vi blev utskickade flera gånger för att handla. I dessa kvarter kändes det inte så roligt att leta efter små affärer, det är mycket fattigt och många, både människor och djur (katter, hundar och hästar som driver runt) ser ut att må dåligt.

Det var en trevlig, lång lunch - den första för mig sedan jag kom hit. Därefter gick vi runt och tog avsked av hela hälsocentralen och jag fick då chansen att se hela hälsocentralen. Allt ifrån sterilen till apotek. Överallt skulle vi kyssas och kramas, även de jag aldrig träffat förrut.

Det hade varit roligt att få göra korta besök på de andra ställena på hälsocentralen också. Men min tid här var ganska kort och intensiv, jag hade ju gärna varit med en till barnmorska någon dag också.

På fredagen var vi inne i skolan för presentation av patientfall samt för ett stort jubileum på skolan.

Förmiddagen gick till att andra elever presenterade två patientfall. Tre lärare närvarade, och de gick ganska hårt fram med kritik.

Under lunchen letade jag efter en polisstation för att ordna med mitt studentvisa. Det får bli ett annat inlägg senare.

Efter lunch hade skolan ett stort jubileum. Tal, sång och samling i aulan. Efteråt var det mottagning där det serverades juice och läsk åt alla studenter.

No comments: