Wednesday, April 2, 2008

Tisdag på Cardenal Raul Henriques Centre

Nu när vi växlat om till vintertid här i Chile så har jag både idag och igår sett flera barn med mössor och öronlappar på sig om morgnarna. Det börjar bli lite kyligare på morgonen och kvällen men på dagtid är det fortfarande 25-30 gr. varmt och nästan olidligt om man står och väntar på en buss som dröjer.

Idag har jag fått vara tillsammans med chefen på centret, Nelson, som är barnmorska. Vi träffade många patienter under dagen, här kan man få många prev.timmar på en dag!

Varje patient har 20 minuters besökstid men jag upplevde verkligen att varje patient fick den tid de behövde. Patienterna fick mycket uppmärksamhet och chans att berätta om varför de kom dit. Det var många tragiska fall och flera nygravida som var mycket ledsna över sin situation - här finns ju inte möjlighet till abort lagligt som i Sverige. Många människor här lever under mycket svåra sociala och ekonomiska förhållanden. Vi har också haft ganska många patienter med STI, så den biten som jag tidigare inte sett så mycket av får jag dessto mer här.

Nelson pratar fort och mycket "Stoppa mig om jag pratar för fort!". Även de andra studenterna undrade hur det gick för mig idag då Nelson är känd för att tala snabbt. Det som ibland är svårt är framförallt när uttryck som jag inte är bekant med används. Och ibland när jag hamnar i någon livlig diskussion så kan min egen spanska svika, jag hittar inte rätt ord eller verbform. Förståelsen känns dock inte svår - inte heller takten. Jag är glad att jag hänger med även när samtalsämnena hastigt ändras. "Du måste bara komma till den punkten att du börjar tänka på spanska" sa Nelson. Ja, vi får väl se vad tre månader gör. Antagligen känner jag att jag precis kommit igång när det är dags att åka hem.

Många frågor och undersökningar är mer ingånde än vad jag sett i Sverige. Datasystemet känns också mycket bra och heltäckande, lätt att använda, tror jag. Hela Santiago använder sig av systemet Rayen, men alla sjukhus och vårdcentraler är ännu ej uppkopplade. Kommunikationen mellan de olika centran och sjukhusen fallerar också, så patienterna får med sig en hel lunta med kopior för att ta med till sjukhuset.

Det är relativt vanligt med unga mödrar i 16-17 års åldern, och det är inte ovanligt med unga flickor på 11-12 år som är gravida.

Jag skulle kunna skriva jättemycket idag, för allt här känns så spännande. Idag har jag varit med i många givande diskussioner om förhållandena här i Chile kontra Sverige kontra Bolivia och resten av Sydamerika. Det känns lite synd att det bara är den här veckan kvar på Centrat, för här är så mycket att lära och se. Fredagen går dessutom bort för då ska vi vara i skolan hela dagen för presentation av patientfall. Jag får skriva mer en annan kväll, för jag har så mycket kvar att berätta om det jag är med om här.

1 comment:

Anonymous said...

Vad spännande! Det låter som du har det bra på praktiken, spännande läsning! Jag har haft min första dag på praktiken, men den förlossningen slutade med akutsnitt snopet nog. Men det kommer fler chanser, redan i kväll antagligen!