Monday, March 31, 2008

Mödravården vecka två

Så var det då dags för andra praktikveckan på mödravården vid Cardenal Raul Silva Henriquez Centre.

Det var med viss oro jag åkte iväg till praktiken på morgonen en timme senare, det var ingen på praktiken som pratat om tidsförändringen och vi checkade för säkerhets skull med Matías kvällen innan. Men tänk om de andra studenterna ändå skulle stå och vänta på mig. Men nejdå, ingen fara på taket - jag behövde bara vänta en halvtimme på de båda andra och för första gången kom vi dit endast en kvart efter utsatt tid.

Idag, den 31 mars, skulle vi inte ha några patienter utan idag skulle endast statistiken bokföras. Det blev inte så. Vår dag bestod av preventivmedelsrådgivning och en graviditetskontroll.

Det är många unga flickor som kommer gemensamt med sina mödrar för preventivmedelsrådgivning. Det blir ganska intima frågor och undervisning om både antikonception och STI.
Enligt läraren är det mycket vanligt förekommande att mödrarna följer med sina döttrar, kanske beror det på totalförbud mot abort? PostAntikonceptionsmedel är dock tillåtet att ha tillhands om man glömmer att skydda sig.
Det blir mycket undervisning om kondomer som skydd mot både graviditet och STI - samma kondom används vid varje undervisningstillfälle och den är ganska välanvänd vid detta laget.

Det är inte så många varianter av antikonceptionsmedel som står till buds, detta beror främst på ekonomiska skäl. Har trots detta mött flera patienter som fått information om Implanon och som bestämmer sig för denna metod. Implanon ingår i det allmänna programmet, och är kostnadsfritt för patienten.

Graviditetstest är mycket ovanligt på vår mottagning. Istället granskas noggrannt alla graviditetstecken såsom illamående, trötthet, amennorre, inspektion av bröstvårtornas utseende, palpation av uterus samt försök att lyssna efter fosterljud då patienten kommer för att kontrollera om hon är gravid.

Detsamma gäller STI. Klamydiatest är mycket ovanligt och görs enbart efter tecken såsom ett flertal spontanaborter.

En mycket stor skillnad mellan svenska och chilenska förhållanden är att barnmorskorna här både ställer diagnos på patienterna och behandlar dem. Första dagarna funderade jag på om jag hamnat med rätt yrkeskategori. Det var många sjukdomsdiagnoser som ställdes och läkemedel som skrevs ut.

Det finns även en hel del andra skillnader mot våra svenska förhållanden men jag förstod idag av lärare Sandra att denna mödravårdscentral är mycket långt framme. Det är stora skillnader mot hur det har sett ut för bara några år sedan.

Ekonomin är annorlunda än hemma och skolan måste ha med sig allt material som behövs till hälsocentralen. Allt material, inklusive det skynke som patienterna kan skyla sig med, förvaras i det omklädningsskåp som delas av mig och Sandra. Idag insåg jag att det är samma skynke som användes i förra veckan. Utan tvätt... Detta med hygienen är någonting som jag tänker på och som skulle kunna förbättras.

Jag upplever dock att rutinkontrollerna är mycket mer ingående och heltäckande än de vi gör i Sverige. Rutinmässigt görs noggranna bröstundersökningar och barnmorskorna utbildar patienterna till att göra detta själva. Man lägger också stor möda på förebyggande verksamhet.

På denna hälsocentral kommer kvinnorna i genomsnitt 10 gånger under en graviditet. Detta är på gång att förändras och ska inom kort dras ner till 6 gånger samt gruppträffar. De kvinnor som har svårt för gruppträffar hoppas man kunna fånga upp och erbjuda enskilda konsultationer. Från skolans sida är man inte nöjd med denna utveckling.

Resten av veckan ska jag vara tillsammans med de yrkesverksamma barnmorskorna för att få möjlighet att ta del av den chilenska verkligheten på mödravårdscentralen och inte bara undervisningssituationen.

Detta med att lärarna hela tiden är med studenterna på praktikplatsen känns mycket bra och givande. Studenterna får hela tiden feed-back på sitt sätt att agera samt stöd, råd och tips. Mycket fin uppmuntran!!
Det är säkert nyttigt för lärarna att vara ute i verkligheten också ;-) Läraren Sandra betonade att hon varit lärare i 10 år och att det är länge sedan hon arbetade under samma förhållanden som de chilenska barnmorskorna - dock möter hon ju riktiga patienter tillsammans med studenterna dagligen!
Jag tror att någon form av blandsystem med det vi har i Sverige där yrkesverksamma barnmorskor är handledare och med lärare ute på placeringarna vore att föredra.

Det tuffaste med praktiken är egentligen att vi inte får någon möjlighet till paus under dagen, vare sig för fika eller lunch, samt att min resa till och från praktiken tar mellan 4 och 5 timmar dagligen.

Något schema mer än att jag vet vilka placeringar jag ska ha har jag inte sett ännu och som det ser ut för stunden ska jag vara inne i skolan efter praktiken onsdag, torsdag och fredag. Men det kanske hinner ändra sig...

Alla studenter åker med lärare Sandra tillbaka till universitetet och det är lite med sorg i hjärtat vi passerar bussar till las Condes utan att jag får gå av. Det är inte säkert att åka så långt för mig med buss själv. Istället får jag snällt åka med till skolan, promenera till tunnelbanan, göra tre olika tågbyten och därefter ta bussen hem. Det tar minst 1,5 h. att ta sig hem från skolan.

No comments: