Saturday, March 29, 2008

Lördag i Las Condes

I dag är det lördag och vi är alla lediga. Vi håller oss i vårt område pga demonstrationerna på stan. Vi har dock inte märkt av några oroligheter alls. I går kväll när vi satt ute och åt middag hörde vi många polisbilar och ambulanser men så har det nog varit varje kväll, vi tänkte väl på det för att vi inte visste om det skulle bli oroligt här.





Det är mycket gröna ytor runt om i staden och i vårt område. Det är också mycket bilar som kör hårt och fort. Finns många bra lekparker runt omkring oss dit vi går mellan varven för att barnen ska få röra på sig. Det är dock inga barn ute och leker själva på gatorna, det känns som att barnen har betydligt sämre rörelsefrihet här. Även här på vår innergård är det alltid någon vuxen i närheten när barnen är ute.






I kartan här ovanför kan ni navigera runt. Vi lägger till fler landmärken allt eftersom.

Vårt lilla område består av sex små kedjehus och det bor flera barn här - några lite mindre, några tonåringar och ett par flickor i samma ålder som våra. Det är jätteroligt att se hur barnen söker sig till varandra och vill leka trots språkbarriären. De blandar gester, lite engelska och spanska när de umgås. Elin har varit inne hos grannarna en kort stund men de har inte vågat följa med in hit.


Det är väldigt tyst på vår gata, och vi störs aldrig av de andra trots att vi förstått att det bor minst fyra hundar och några kattor bara bland husen här. Vi är lite oroliga att våra barn ska vara för högljudda och vi arbetar dagligen för att få ned deras ljudnivå både i samtalen och när de ropar på oss/varandra.

Vårt hus består av tre våningar, det finns fyra sovrum samt både TV/lekrum, vardagsrum, kök och en uteplats där vi äter alla mål. Jag som gärna vill ha alla omkring mig och se vad de gör, tycker att det är lite jobbigt men vi kunde nog inte ha haft mer tur än så här med vårt boende.


Det finns tre toaletter och två små dusch/badkar men standarden är ju inte densamma som hemma. Men god nog.

Vi bor i den finare/rikare delen av Santiago och i de fattigare områdena är det inte lika välskött och fint som här. Det kostar ungefär lika mycket som vårt hus i Sverige, men det här var ändå ett bättre och billigare alternativ för oss än de universitetet rekommenderade.

De hade både blivit mycket dyrare och trängre för oss. Jag vet inte hur det hade gått om vi bott i en liten lägenhet på 20:e våningen. Så vi är jätteglada att jag hittade annonsen om huset.

1 comment:

Anonymous said...

Hej på er! Vad spännande det är att följa er blogg, önskar att jag var så företagssam och modig! Har hittills kollat in varje dag, men blir oftast avbrutet av ett litet barn innan jag hinner skriva något... Spännande att höra hur du Christin har det på praktiken och hur barnen upplever att vara i Chile. Ser fram emot fortsättningen! Har min första dag i morgon på förlossningen, min handledare blev sjuk i lördags då jag skulle ha börjat. Ha det så bra allihopa!
Kram Malin