Tuesday, March 25, 2008

Första skoldagen

Nu har jag varit första dagen på Universidad de Chile, Facultad de Medicina, La Escuela Obstetricia.
Från början var det sagt att jag skulle ha startat redan igår men det blev ändrat - det mesta blir nog ändrat lite allteftersom här så det går inte riktigt att veta hur det blir i förväg. Bara planerna för dessa första dagar har blivit omstrukturerat tre gånger.


Nåväl, när jag väl hittat till skolan och la Escuela Obstetricia träffade jag på Profesora Lorena Binfa omgående. Kändes jätteskönt att få träffa någon som man träffat förrut, även om jag inte känner henne. Vi har talats vid i telefon ett par gånger sedan vi kom hit - och jag kände mig välkomnad.


Ganska snart kom Profesora Sandra Oyarzo, som blir min lärare under mödravårdspraktiken, och tog hand om mig. Sandra och jag är lika gamla och har varit sjuksköterskor ungefär lika länge. Sandra visade mig runt på hela skolan och även på sjukhuset som var beläget precis intill. Jag fick hälsa på en massa människor och vi var runt i alla vinklar och vrår - så jag blev lite fundersam hur jag skulle kunna lära mig att hitta. Jag blev visad tre alternativa vägar genom sjukhuset... Men jag ska ju nästan bara ha praktik, så skolan behöver jag väl kanske inte lära känna...


Jag blev bjuden på lunch i matsalen och tänk att jag till och med ska krångla med maten. Inte nog att jag har tagit med mig man och tre barn till andra sidan jordklotet- inte äter jag kött heller- men fågelkött då, nej, inte det heller...började faktiskt fundera på om det vore enklare att börja äta kött igen. Men det är ju 26 år sedan jag slutade med kött så det tar emot. Jag kunde få en tonfisksallad, så det ordnade sig denna gången.


På skolan fanns ett mycket modernt och fint bibliotek med datorer och plats att sitta och läsa. Kanske är bra om det blir några håltimmar någonstans. Det är mycket folk i rörelse på området hela tiden. Det var inte heller helt lätt att få ett bord i matsalen. I matsalen äter även många av personalen på sjukhuset intill, för deras del äter de lunchen gratis. För oss andra kostar lunchen ungefär 30kr, men den var inte så rolig heller.

Sandra frågade mig om jag hade med sjukhuskläder från Sverige, och ja, det hade jag ju.. men många av mina kläder är ju blå - hon var osäker på om jag kunde ha det. Klädkoden med färger verkar viktig och alla olika yrkeskategorier har sina färger. Dietisterna är helt lila!

Ja, vi får se... imorgon på mödravården ska jag bara ha med en vit jacka att ha över mina egna kläder så det ordnar sig ju.

Imorgon ska jag träffa Sandra och min lilla studentgrupp 07.30 på en ändhållplats och sedan åker vi gemensamt till mödravården som ligger långt bort. "Ha inte med mer pengar än ni behöver, och inga smycken" - tur att jag var förberedd efter att ha varit i Brasiliens fattiga kvarter.

Vart vi ska vet jag inte mer än namnet. Har förtvivlat letat på Internet men har inte lyckats lista ut vart jag ska. Har frågat efter adressen men inte fått den. Vad bra att vi åker tillsammans!

Jag har träffat tre av studenterna idag och det kändes jättetrevliga, precis som alla här. I vår grupp är det ytterligare en utbytesstudent, från Bolivia - hon var också lite äldre, hade egna barn och hade varit färdig sjuksköterska i flera år. De pratar lättförståelig spanska, och trassslar inte med engelskan. Känns lite svårt med min usla engelska att byta språk hela tiden och jag känner mig glad när de inte försöker - så får jag prata och träna mer på min spanska som jag kommer behöva här. Var lite stressad på flyget då jag glömt min grammatikbok hemma, tänkte att jag skulle kolla upp alla verbformer på kvällarna men nu är det praktik istället. Jag tycker att jag förstår det mesta, ibland märker jag dock att de använder ord och uttryck som jag inte förstår.

Känns jättespännande att se vad morgondagen för med sig...

1 comment:

Anonymous said...

Christin!
Du är verkligen en riktig tuffing!
Ta väl hand om dig därborta!!!
Kram
Karin MN (i klassen)