Saturday, April 5, 2008

På fredagen efter skolan!

På fredagen hade det varit en lugn dag hemma. Jag kom hem sent på eftermiddagen från skolan, fast jag trodde att jag skulle varit hemma till lunch. Jag möttes i dörren av tre glada barn som "hade väntat hela dagen" på att få göra en utflykt!!

Jag tog en snabb kalldusch, barnen lekte ute på gården och efter någon timme var vi klara för avfärd. En middag någonstans i stan och kanske till en lekpark efteråt, hade vi tänkt.

Vi gick till busshållplatsen, som så många andra i denna del av staden. När tre proppfulla bussar hade passerat utan att ens stanna bestämde vi oss för att åka åt andra hållet. Det var en trevlig tur och vi kom längre och längre upp mot bergen. En fantastisk utsikt visade sig och vi såg samhällen uppåt bergen vi aldrig anat fanns. Efter ett tag åkte vi ut ur las Condes och kvarteren såg fattigare och farligare ut. Vi klev således av bussen igen. Några små affären och glasstånd hittade vi, men inga restauranger och det hade vi nog inte väntat oss heller i dessa kvarter.

Vi såg en buss komma som var på väg åt andra hållet tillbaka, vi vinkade och den stannade mitt i en korsning och vi fick stiga på - trots att det inte var en enda hållplats i närheten. Bussresan gick nu mycket vilt till och vi höll i oss och barnen hårt för att inte trilla ur sätena. Vi hade inte klarat av att stå upp på denna färd utan att trilla omkull. Ju närmare hemma vi kom, ju fler människor. Vi bestämde oss för att strunta i färden ända ner till innerstaden för att leta efter en restaurang.

På gångavstånd hemifrån hittade vi en lokal pub/restuarang där vi åt middag på terrassen. Under tiden mörknade det alltmer för att vara alldeles svart när vi var färdiga. Melker satt på en trappavsats och ritade. Axel och Elin läste sina böcker i lugn och ro efter maten och vi hade kunnat sitta hela kvällen.




No comments: